Andrahandsuthyrning

Det är viktigt att du som medlem ansöker om tillstånd att hyra ut din bostadsrätt i andra hand. All uthyrning ska godkännas av styrelsen i förväg.

Enligt våra stadgar och ordningsregler ska andrahandsuthyrning vara godkänd av styrelsen. Föreningen beviljar tillstånd för max ett år, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta. Vid andrahandsuthyrningar tillämpar även bostadsrättsföreningen en avgift om 10 procent av basbeloppet enligt socialförsäkringsbalken som tas ut av bostadsrättsinnehavaren.

Läs noggrant igenom Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst innan ni ansöker om uthyrning av ert boende, kontakta oss gärna om några frågetecken kvarstår.

Ansökningsblankett samt regler finns i de separata dokumenten här på sidan. Om du surfar med Chrome eller har Adobe Reader installerat så kan du fylla i blanketten direkt på datorn. Då slipper du skriva för hand, men du måste ändå skriva ut och signera blanketten innan du skickar den till föreningen.

Du behöver också inkludera ett utdrag från belastningsregistret från den tilltänkta hyresgästen. Notera att utdraget (kuvertet från polisen) ska komma till styrelsen oöppnat.

 

När du hittat en hyresgäst till din lägenhet och fyllt i denna så skickas den till styrelsen för godkännande.

 

Dokument

 

Icon representing an icon       

Ansökningsblankett  om andrahandsuthyrning
Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst
Kontrakt mellan hyresgäst och bostadsrättshavare för andrahandsuthyrning

 

Belastningsregistret

 

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ (gratis)

https://digitaliseringsinitiativet.se/belastningsregistret (129 kr)